Weekend! 10 en 11 juli

11 juli 2021 - Laakdal, België

Op zaterdag op tijd opstaan en na een full-Brabants ontbijt verzorgd door Marjan en Stan krijg ik een uitgeleide van Stan en Tycho naar de Belgische grens. De route die mn planner heeft gemaakt gaat langs de Jacobsschool! Toeval bestaat niet, blijkt maar weer.

Begeleidingsteam Eersel!
Voor Tycho gaan we ook nog door n stuk kabouterbos, Duuuuuuuk daar staat er weer een ! 😃 Ik moet meteen aan die kleine Nine en Marleen denken op t kabouter pad in Uden.
Bij Witrijt staan we bij de grens en drinken we nog wat bij Het Wilde Zwijn. Dan nog een afscheidsfoto en door naar Postel; een behoorlijke klus nog.

Postel

De 2e dag voelt echt wel pittiger dan de eerste. Maar dat was te verwachten. Ik zie het terras bij de Norbertijnen en besluit for old times sake een uitsmijter op te smikkelen. Ik hou me in voor het abdijbier en neem n fles bubbelwater. Dan neem ik de camino route richting het kanaal van Dessel en loop een prachtige tocht door de bossen. Als ik de kanaalweg opdraai is die mooi beschut maar ook schier oneindig. Doel van deze zaterdag: camping Zilvermeer. Vanaf de kanaalroute is het nog een kleine 2 km om er te komen. Ondertussen was ik er wel klaar mee en toen ik eindelijk puffend voor de poort stond bleek de ingang van de camping 1,5km verlegd te zijn. Snif. Het liedje - we zullen doorgaan- start op in mn hoofd.  Volgens mn app data van het St. Jacobs genootschap kan je er voor €11 slapen, dat maakt veel goed natuurlijk. Maar toen ik eenmaal aan de balie stond bleek dat ik had moeten reserveren en toen bleek dat de kosten voor een plekje € 30 bedroeg. Dat vond ik echt te ver gaan en ik ben naar buiten gelopen en gaan kijken in de app of er een ander plekje te vinden was en dat lukte. Dichtbij zat een huis van " Vrienden op de fiets"  en na een telefoontje kon ik daar terecht. Ik kwam terecht bij Aad ja inderdaad van Adrianus zoals ik heet en Marijke die met pensioen waren  in een mooi huis in België. En die hielden pension voor hobby en gezelligheid. Het bleek dat ik de hele bovenverdieping tot mijn beschikking had met een enorme badkamer erbij! Eten kon ik bij een restaurantje in de buurt. Ik hield me in en bestelde geen frietje stoofvlees waar ik zo’n zin in had, maar een lekkere verse salade met een broodje kip erbij. Toen mijn bestelling eenmaal klaar was en ik mijn eerste hap nam brak er een gigantisch onweer los! Het daverde en donderde en het eten kon je in een tent op eten maar daar zaten allemaal gaatjes in het dak, dus je had ook regen binnen en de tent stroomde ook vanaf de zijkant vol. Ik heb een uur zitten wachten tot het weer een beetje droog begon te worden. Daarna verder kletsen met Marijke en Aad bij een kopje koffie en de avond afgesloten met een heerlijk biertje. Ik heb nog geprobeerd om toen mijn blog even te schrijven maar mijn telefoon viel de hele tijd op mn neus omdat ik in slaap viel. Morgen maar weer een poging.

Na een heerlijke nacht slapen werd ik op tijd wakker. Marijke had een fantastisch ontbijt klaargemaakt om precies 07:00. Toen ze me zag lopen vond ze het eigenlijk een heel goed idee dat ik eerst even zou gaan zwemmen voordat ik zou vertrekken om mijn spieren wat los te maken.  Mijn achillespees doet een beetje vervelend en die zou dan mooi loskomen. Omdat ik toch geen lange dag gepland had vond ik het ook een prima idee. Zwembroek even aangedaan en een kwartier rondgezwommen in het zwembad in de achtertuin, je kan het maar hebben dacht ik. Na nog gezellig met zn allen een kopje koffie gedronken te hebben werd het tijd om te vertrekken en stapte ik op.

Mijn route van vandaag zou me naar Ham brengen, daar zou een pelgrims onderdak zijn. Helaas kreeg ik deze niet aan de telefoon. Naar de tweede keer bellen werd ik toch een beetje zenuwachtig dat er niet werd opgenomen maar ik bleef nog wel in goede hoop houden:Happy!
Omdat ik een stuk korter wilde lopen dan gisteren (31km) was het Pelgrims onderkomen de beste optie voor vandaag. (Dat vertelde mijn voeten me net). Onderweg zie ik weer een mini Maria kapelletje staan en ik doe een schietgebedje op de goede afloop vanavond . Altijd tijd voor n schietgebedje

Een halve km verder kom ik aan op het adres wat aangegeven was in de app. Bij 3x aanbellen doet er niemand open. Dit begint goed.... In de achtertuin zie ik dat er een kinderfeestje de gang is, even twijfel ik maar dan snap ik de oprit op en loop richting de tuin. Als ik de mensen vraag naar het Belgisch onderdak vertellen ze me dat dit reeds 11 jaar geleden is stopgezet door de vorige eigenaar van t huis. Dit had ik me iets anders voorgesteld en ik vraag of ze wellicht een plek in de buurt weten waar ik een tent mag zetten. Een tent opzetten was totaal geen probleem, daar hebben zij een speciaal veldje voor en binnen 5 minuten na het neerzetten van mijn rugzak kwam bewoner Rutger met een biertje naar me toe.

En krijg spontaan een biertje!

Na mn middagdutje stond er al snel een 2e pintje klaar. Grandioos dit! Als toppunt werd ik uitgenodigd om mee te helpen om wat over was van een kinderfeest  die dag op te maken.

Met Rutger, Johan en Kristen aan tafel

Pulled Pork, beter dan in welk restaurant!

met een lekkere Duvel 6,66 erbij. Dat wil iedereen wel!  Daarna kreeg ik bezoek van een van de drie katten 🐈

LillyLilly
Die claimde mij een paar keer. De voetbalfinale is zojuist begonnen en ik val bijna in slaap, dus snel mn mandje in.

1. Tim Schinkel:
    11 juli 2021
    Sinds gisteren heb ik elke dag weer iets om naar uit te zien: de blog van m'n zwager.
    Ik heb nu al bewondering voor dit avontuur. Geniet ervan, Duuk!
  2. Paule:
    11 juli 2021
    Duuk, wat ontmoet je fantastische mensen op je tocht! Als dat vier maanden zo doorgaan dan is je balboekje wel vol bij thuiskomst 🤣. Maar wat fijn om te weten dat er nog zoveel goeds en gastvrijheid in de wereld is.
  3. Één van je maten:
    Goede morgen Duuk!
    Zalig stuk proza weer. Het doet mij terugdenken aan een lift vakantie ooit door half Europa. Je gaat “zeker en vast” nog veel verhalen👍
    Dank voor het delen van deze momenten weer. PRACHTIG!
  4. Peter Prins (Salvo):
    Goede morgen Duuk,
    Bij deze wil ik jou veel succes wensen op deze mooie en zware reis.
    Geniet van deze prachtige uitdaging.
  5. Alja:
    12 juli 2021
    Nu al maak je de nodige dingen mee, ontmoet je fijne mensen en mogen wij meegenieten met jouw tocht (zij het voor ons virtueel dan ;-))
  6. Nine:
    12 juli 2021
    Wat een schattige kat ook en inderdaad wat snel al leuke mensen ontmoet zeg! succes met je spier <3
  7. Marleen:
    Leuk pap! Om zo mee te kunnen lezen. 🌞
  8. Maya:
    18 juli 2021
    Wat een heerlijke verhalen, ik geniet ervan. Geluk loopt met je mee, dat gaat goed.
    Veel bewondering Duuk!
    Ook voor jou Marjo om je man dit te gunnen ❤️